Kwam vandaag dit artikel tegen:
Groeiende groep oldtimers veroorzaakt steeds meer schadelijke emissies
Nieuwsbericht | 01-08-2012
Auto’s ouder dan 25 jaar (oldtimers) vormen in een aantal grote steden nu nog ongeveer 1% van het licht wegverkeer. Zij zijn echter wel verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de uitstoot aan PM10-fijn stof en 20% van de NOx. De uitstoot van fijnstof (PM10) uit de uitlaat van dieselvoertuigen van die leeftijd, goed voor de helft van de import van oldtimers, is 80 keer hoger dan van een moderne dieselauto.
Hetzelfde geldt voor oldtimers op benzine en LPG. De uitstoot van NOx van deze voertuigen is 40-100 keer hoger dan van een moderne benzineauto. De import van één oude auto van voor 1988 doet zo het effect van vele nieuwe schone auto’s teniet. Dat blijkt uit het onderzoek “Milieueffecten van oldtimers” dat het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en TNO in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben uitgevoerd en dat vandaag is gepubliceerd.
Staatssecretaris Atsma constateert dat het rapport de vermoedens bevestigt. “Jonge oldtimers, net ouder dan 25 jaar, zijn de afgelopen jaren in flinke aantallen geïmporteerd en worden steeds vaker ingezet voor dagelijks gebruik. Omdat deze auto’s sterk vervuilend zijn, zijn ze in hoge mate verantwoordelijk voor de luchtvervuiling in met name grote steden.” Atsma wil samen met zijn collega-staatssecretaris Weekers (Financiën) serieus kijken naar de aanbevelingen in het rapport. “Enerzijds stimuleren we automobilisten succesvol om te investeren in nieuwe, schone auto’s, maar tegelijkertijd houden we een importstroom van vieze, oude auto’s in stand, waarmee de winst van schone lucht voor een groot deel weer ongedaan wordt gemaakt.”
Bron:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De laatste jaren zijn 2 markten enorm toegenomen:
* Belastingvrije nieuwe autos (Prius, Aygo..)
* Oldtimers
De overheid kan zich beter afvragen waarom juist deze markten aan het stijgen zijn --> simpelweg omdat beide belastingvrij zijn.
Mensen rijden belastingvrij om toch enigzins kosten te sparen, auto rijden (lees tanken) is al duur genoeg. Iedereen rijdt uiteindelijk liever een dikke nieuwe auto maar dit is gewoon niet meer te betalen met de slurptax / wegentax / CO2 heffingen etc..
De regering zoekt naar oplossingen, terwijl ze zelf de oorzaak zijn. Het is onnatuurlijk dat je op x gram CO2 per km belastingvrij kunt rijden, auto's die hier net boven zitten zijn gedoemd op de Nederlandse markt. Hiermee worden de 'net niet belastingvrije' dealers hard geraakt. Nog triester is het zelfs dat wanneer fabrikanten hun wagens gaan aanpassen voor de Nederlandse markt, speciale motor calibraties worden geprogrammeerd om net wat minder CO2 uit te stoten.
Redelijk krom als je het mij vraagt, de overheid stimuleert zelf de markt naar belastingvrije autos, en mensen zijn maar al te creatief om ergens een voordeel te halen. Zo ook de oldtimer import..
De oldtimer import ( en de misbruik daarvan) wordt vanzelf minder als de normale auto weer betaalbaar wordt.
Ook ik haal mijn voordeel van de oldtimer regeling, begrijp me niet verkeerd. Met een chique W201 heb je een totaal pakket: Zonder schaamte voor een restaurant parkeren, het kamp op rijden, comfort, betrouwbaar en mogelijkheid tot belastingvrij.
Wil best een overstap maken omwille van het milieu, maar de maandelijkse kosten zijn dan ineens absurd hoog. Een belastingvrije W-rijder stapt uiteraard niet over naar een C1
liever een W204 zonder slurp belastingen en verminderde wegentax.
Armand: "Vrijheid.. is een volgetankte Mercedes"