door DeMegens » 05 jan 2014, 13:17
Het zou eventueel een combinatie kunnen zijn van beide.
De auto start slechter als hij een nacht heeft stilgestaan. Heeft hij echter 3/4 nachten of een week stilgestaan, is er meestal niks aan de hand.
Als hij enkele minuten stilstaat slaat hij ook meteen aan, maar na een uurtje of 2 soms wat minder, maar veel beter als wanneer hij een nacht heeft stil gestaan.
Als het erg warm buiten is, en de auto staat de halve dag stil (een werkdag van ongeveer 8 uurtjes staat hij dan op de parkeerplaats te wachten, in de zon), dan slaat hij ook moeilijker aan.
Als ik even wat gedachtes hier uit:
De accumulator is niet meer op zijn best, plus de injectoren druppelen wat na/lekken.
Omdat het systeem niet meer goed op druk gehouden word, start deze na langere tijd wat moeilijker. Omdat de injectoren misschien wat verliezen, wil hij verzuipen en start hij dus ook minder goed. Het lijkt me dat dit minimaal is, maar het speelt mee. Wanneer de auto met warm weer na een aantal uren gestart word, gaat dit moeizamer omdat de brandstof niet meer goed op druk gehouden word, plus de injectoren verliezen wat brandstof en door de warmte is deze ook meteen verdampt, waardoor het langer duurt voordat deze weer aangevuld is, wat het langer starten veroorzaakt.
Het uitvallen bij afremmen komt omdat de accumulator net niet genoeg druk vasthoud, en daardoor de motor te weinig krijgt en uitvalt. Als ik kort maar hard rem, blijft hij wel gewoon lopen.
Nu hoorde ik gister dat mijn uitlaat wat meer geluid produceerde als normaal, dus ik dacht ik kijk er eens onder. Ik wilde eigenlijk net weg te gaan dus niet uitgebreid er onder gaan liggen. Toen ik bij het achterwiel naar mijn demper wilde kijken, rook ik een brandstoflucht. Het kwam uit de buurt waar de pomp/filter/accumulator zit. Vandaar dat mijn gedachtes naar de accumulator gingen, of eventueel een leiding/koppeling die zijn beste tijd heeft gehad.
Nu zit de accumulator zoals ik begrijp vóór de pomp. Wanneer deze dus niet genoeg brandstof doorlaat, kan de pomp draaien wat hij wil, maar komt er dus niet genoeg bij de motor. Of er lekt ergens wat weg, wat hetzelfde effect veroorzaakt.
Ik ga komende donderdag de auto eens beter onderzoeken, en als eerste achter bij de pomp/filter/accumulator kijken. Hopelijk vind ik daar een aanleiding voor het probleem, en dan zien we verder wat er gebeurt als het opgelost is. Mocht dat nog niet tot goede resultaten leiding ga ik de injectoren laten controleren, en eventueel nieuwe monteren.
Mijn eigen idee gaat het meeste uit naar het trio onder de achterbank, mochten de injectoren echt niet meer goed zijn lijkt me dat ik meer klachten moet hebben, ook tijdens het rijden.
Mocht de accumulator of pomp of net wat niet meer goed zijn, kan ik deze het beste gewoon origineel halen, of zijn er ook goede imitaties voor te verkrijgen? Wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Alvast bedankt voor alle hulp en het meedenken.
I'll keep you guys updated!